April 2006
Dus na twee jaar oriënteren op de kitkar markt, het bezoeken van bouwers en verschillende dealers is het nu zo ver.
Tijdens het eerste bezoekje aan de VM dealer stond mijn besluit al vast, het gaat een VM worden.
En ook tijdens het tweede bezoek bij de Nederlandse VM dealer "Piet de Boer" worden we gastvrij ontvangen.
Hij heeft in zijn garage-ruimte een bijna nieuwe VM staan (ca. 2000km gelopen).
De auto had hij gedemonteerd om hem volgens de juiste specificatie weer op te bouwen.
Piet bood deze aan tegen een aantrekkelijke prijs, compleet met een nieuwe Ford Zetec motor met DTA motor-management,
nieuwe type-9 versnellingsbak, nieuwe Irmscher Revolution velgen met nieuwe banden, complete klokken van VDO,
originele deurtjes en kofferbak afdekking, mooie nieuwe stoelen, etc. etc. een complete auto dus.
De vorige eigenaar had snel (lees niet goed) de auto gebouwd, zelf de zijpanelen waren niet geboord en vastgezet.
Kortom dit was voor mij een perfecte auto om aan te beginnen.
Onder het genot van een bakje koffie werd de deal gesloten en ik ben nu de eigenaar van een VM.
Piet ging in de garage nog wat kleine ontbrekende zaken erbij zoeken en al snel werd het motorblok en ander losse delen in mijn auto gepropt.
Thuis gekomen moest ik het alleen nog vertellen dat ik de trotse eigenaar ben van een kitcar, bestaande uit een berg onderdelen.
De volgende dag een autoambulance geleend (dank je Sjoerd) om het rollende chassis op te halen in Huissen.
Thuis gekomen heb ik de auto even aangekleed met alle losse body panelen om een totaal beeld te krijgen.
De buren kwamen uiteraard even kijken naar deze prachtige auto.
Met ongeloof moesten zij vernemen dat ik hem weer helemaal uit elkaar ga halen.
In de garage heb ik alles eraf gehaald en schoon gemaakt.
Voorlopig staat een groot deel van de auto op zolder geparkeerd.
Als eerste echte sloop klus zijn de bodem-panelen aan de beurt.
Ik wil gezien mijn lengte van 1.87 meter de bodem ca. 5 cm laten zakken.
De VM fabrikant heeft hier een polyester bak voor, natuurlijk wil ik deze deze zelf gaan maken.
De stalen steun voor de hoofdremcilinder is niet goed van afmeting.
Het montage punt aan de linkerzijde valt buiten de steun, dit moet beter.
Op maat een stukje strip van 5mm dikte gemaakt en aan beide zijden doorgelast.
Nog een kleine sparing maken voor de stuur-as
Op de laatste foto is te zien dat het stuur-as-montageplaatje 5mm is verlaagd,
zodanig dat de stuur-as en de pedalen-as elkaar net niet meer raken.
Het geheel vlak slijpen en schuren, gereed voor een laagje verf.
Het bestaande aluminium plaatje t.p.v. de pedalen was er niet netjes tegenaan gezet, eraf slopen dus.
Van een restant
stukje
vloerplaat heb ik een nieuw plaatje gemaakt en in de vorm geklopt zodanig dat de
hoofdremcilinder er netjes tegenaan past.