Augustus 2006
De aluminium brandstoftank eens lekker schoon gemaakt en opgepoetst.
Op de aluminium bodemplaat t.p.v. de beugels zwarte rubber strips geplakt.
Twee aluminium beugels gebogen (gaat beter als je deze verhit) en ook voorzien van rubber strips.
In het frame stalen blindklink moeren gemaakt om het hele handeltje vast te zetten.
Nu de achteras erin zit kan ik mij bezighouden met de remmen.
De trommelremmen waren al verwijderd, dus schijven even passen met de (Ford Scorpio) klauwen.
De bijgeleverde remleidingen ga ik monteren met stalen/rubber beugels.
Om de positie van de rubber remslang te controleren heb ik het wiel er even opgezet.
Ik kwam er achter dat de meegeleverde wielmoeren ca. 5mm tekort zijn.
Deze gaan nu slechts 2 gangen over het schroefdraad van de wielbouten (niet goed dus).
De wielmoeren zijn standaard en niet in een langere versie te verkrijgen.
De oplossing is om de wielbouten (stud bolts) te vervangen door langere exemplaren.
Nu had ik nog Ford Sierra fusees liggen met de juiste maat wielbouten erin.
In de bankschroef deze op de eruit persen (gaat zeer eenvoudig) en in de starre as plaatsen.
Op de laatste foto is goed het lengte verschil te zien.
Om de positie van de brandstof leiding te bepalen en te kijken hoeveel ruimte er vrij is in de tunnel,
heb ik de bak en motor in het chassis gehangen.
De gaten voor de motorsteun rubbers in het chassis zitten een paar millimeter verkeerd.
De aandrijfas is duidelijk te kort (zie laatste foto hieronder),deze schuift slechts 30mm in de bak en heeft teveel speling.
Zodra deze ca. 60mm verder in de bak word geschoven is gelijk de speling weg.
Dus morgen Piet de Boer eens bellen voor een langere aandrijfas.
Op de DTA kabel zit een aansluiting voor de watertemperatuur-sensor, echter op de motor zit hier geen aansluiting voor.
De sensor moet komen in het thermostaat-huis, waar een dicht gat rond 19mm zit voor een sensor met M10 schroefdraad.
Hiervoor heb ik een speciaal verloopstuk uit messing gedraaid met hierin een o-ring.
Op de laatste foto is het eindresultaat te zien.
Vandaag had ik bezoek op hoog niveau.
Piet de Boer (importeur VM Nederland) had voor mij montageplaten meegenomen om de remklauwen op de achteras te monteren.
Nu de motor in de lengte-as van de auto word geplaatst zit de aanvoer- en retourleiding op een verkeerde positie.
De druk regelaar is naar de andere kant verplaatst en de orginele aanvoerleiding vervangen door een nieuwe handgemaakte RVS leiding.
Nu kunnen de brandstof slangen uit de tunnel rechtstreeks hierop aangesloten worden.
Op de tweede foto is de RVS een dynamosteun te zien, deze heb ik laten laser-snijden en zelf met mijn TIG las-apparaat afgelast en gepolijst.
In gewoon staal een ander karterpan laten snijden en met CO2 gelast.
De montage rand uit lekker dik staal welke na het lassen niet meer vlak is. Na het afvlakken zal deze rand ca. 3mm dik worden