Maart 2007

De tunnel is voorzien van aluminium beplating welk met platkop inbusboutjes is vastgezet.

Op deze wijze is de versnellingsbak, aandrijfas en handrem goed van bovenaf bereikbaar.

Om een beetje meer overzicht te krijgen van de bedrading heb ik het oude dashboard tijdelijk vastgezet.

Hierin alle klokken en schakelaars gemonteerd en aangesloten.

Er blijven nu slechts enkele draadjes over die voor dit moment nog even onduidelijk zijn.

Ook even het waterreservoir vast gezet en de draden aangesloten op de pomp.

 

                       

 

De ruitenwisser motor is afkomstig van een 2CV, waar  nieuwe onderdelen nog eenvoudig te verkrijgen zijn.

Het oude verbouwde frame waar de motor en aandrijf asjes inzitten ga ik niet gebruiken.

Daarom op een VM gelijkende wijze een nieuw frame gemaakt van een plaatje aluminium.

Op de laatste foto zie je het ingekorte verbinding staafje tussen motor en ruitenwisser asje.

 

           

 

Het doel is om zo spoedig mogelijk de motor zonder carrosserie en wielen aan het lopen te krijgen.

Hiervoor wil ik de uitlaat gaan aanpakken en wel in een RVS uitvoering.

Veel gebruikt is het gietijzeren spruitstuk van Ford met een RVS pijp (deze zat al bij de auto) naar de demper.

Op de onderstaande foto in het stalen (niet gietijzeren) spruitstuk met aansluitpijp te zien.

Deze optie ga ik niet gebruiken omdat deze niet echt de uitstraling heeft wat ik voor ogen heb.

 

 

Het bouwen van een spruitstuk wil ik niet in de auto doen vanwege de mogelijke beschadigingen bij het passen en lassen.

Ik mag gebruik maken een werkplaats, waar alle denkbare metaalbewerking machines aanwezig zijn.

Natuurlijk ben ik Paul (de bezitter van dit moois) daarvoor zeer veel dank aan verschuldigd.

Om in deze werkplaats alles te een beetje maatvast te zagen, heb ik een mal van hout gemaakt.

Met de positie en maatvoering van het motorblok, frame, stuur-as en demper is het geheel wat makkelijker mee te nemen.

Door middel van een CAD-tekening de uitlaatflens laten laser snijden en de nodige buizen en lasbochten gekocht.

De bochten vanuit de flens naar de collector moeten in het hart gemeten allemaal even lang zijn.

Een hele klus om alles exact mooi pas te zagen, wat het lassen wat makkelijker maakt.

Om later de demontage en montage mogelijk te maken heeft Paul een schuifmof gedraaid welke onder de collector komt.

Op deze wijze is de uitlaat makkelijk te delen.

 

                       

 

Thuis in mijn eigen garage heb ik de uitlaat aan elkaar gelast.

De bochten na het lassen met een lamellen schijf, powervijl, grof en fijn schuurlinnen en een polijstschijf met polijst pasta lekker laten glimmen.

Als alles in elkaar zit kom je er namelijk niet meer bij en dat is zonde van al het werk.

Daar waar de vier pijpen bij elkaar komen, zijn de open ruimten met stukjes RVS gedicht, zodanig dat hierop de collector gelast kan worden.

Voor de schuifmof heb ik twee RVS sterke trekveren gekocht welke met aangelaste ringen worden gemonteerd.

Na veel tijd met de nodige zweetdruppels is het eind resultaat perfect en boven mijn verwachting zeer goed geslaagd.

 

                                   

 

Om deze maand dan gelijk maar goed af te sluiten, heb ik mijn bestelling opgehaald.

Twee zeer fraaie stoelen met bijpassende 4-punts gordels.

De gordels zijn van een bescheiden 50mm breed, welke ik goed vind passen bij mijn beoogde eindresultaat.

De stoelen nog even in de auto gepast om de montage punten in de vloerplaat te bepalen.

 

                       

 

 Volgende maand