April - Mei 2007
Door de drukte op mijn werk heb ik in de maand April niet veel kunnen doen aan de VM.
In de DTA kabelboom zaten een paar loze draden en waren niet op kleur en slecht gesoldeerd.
Dus ook deze geheel uit elkaar gehaald en voorzien van de juiste lengte en kleur codering vanaf de Ford stekkers.
Hierdoor is de kabelboom wat dunner en goed inzichtelijk geworden.
Een paar relais met montage blokjes gekocht om de brandstofpomp, dimlicht, grootlicht, radiatorfan, claxon te schakelen.
Vm doet dit zonder relais, natuurlijk denk ik daar anders over met name omdat ik ander schakelaars ga gebruiken.
Omdat de bestuurders stoel schuifbaar is moet de bijrijderstoel op gelijke hoogte geplaatst worden, hiervoor een paar aluminium bussen gedraaid.
Wat mij opviel is dat de montage punten van de voorwielophanging aan het chassis niet precies in lijn zit.
Op de eerste foto is het wat overdreven aangegeven om het duidelijk te maken
Het scheelt maar enkele halve millimeters, maar hierdoor loopt de draagarm iets aan tegen de chassis steunen..... hier moet ik iets aan gaan doen.
Nadat ik de carterpan had gemonteerd en het blok had gevuld met olie...... pech ..... een klein lekje t.p.v. een las.
De pan weer gedemonteerd en de lekkage met het TIG-lasapparaat weer dicht gevloeid.
Gelijk maar een tapgat erin gelast voor de olie temperatuur sensor die het VDO klokje aanstuurd.
Kan ook in een oliekanaal in het blok geschroefd worden maar in de carter pan is denk ik beter.
Op 5 Mei was er een open dag in de VM-fabriek, het was ondanks de reis naar Bergisch Gladbach nabij Keulen zeer de moeite waard.
Het was er gezellig druk, veel te zien, drankjes en braadworst op de BBQ, kortom voor herhaling vatbaar.
Veel VM-77, HKT, Caterham en Donkervoort gezien, kortom een geslaagde dag en zeker het aanraden waard.
Piet de Boer was daar ook aanwezig en had voor mij een aantal dingen meegenomen.
De bestaande radiator was niet mooi met een vuldop en geen aansluiting voor de temperatuur schakelaar.
De nieuwe radiator is nu gelik rechtstandig in de auto te plaatsen.
Een gegroefde rol om een spanner te maken en een vierdraads Lambda sonde.
De twee varianten accu bakken (één van RVS zetwerk en één van stalen hoek profieltjes) heb ik in de prullenbak gekieperd.
Ze waren niet naar mijn zin. Dus een derde variant van aluminium zetwerk gemaakt welke mij beter bevalt.
Deze gemonteerd in het frame zodanig dat er voldoende ruimte is voor de bekabeling.