Maart  2009

Tijdens het bekleden van het interieur is al het polyester geschuurd en in de juiste kleur gespoten.

Na lang zoeken in de kleuren waaier van het spuitbedrijf is het Dark-Gray geworden.

Met dank Sjoerd van autoschadebedrijf Fokkema.

Het voordeel van de VM is dat je alle delen kan demonteren, dus de auto bleef gewoon thuis.

Na het drogen heb ik alles in 3 vrachtjes voorzichtig naar huis gebracht.

Door het hel huis heen lagen de gespoten delen te wachten op montage.

 

           

 

De zekeringen kast en de ventilator op de scuttle gemonteerd.

Het is noodzakelijk om het lak werk te beschermen tijdens het sleutelen, afplakken dus.

In het kleppendeksel een RVS strook getekend met logo en laten laser-snijden.

Na wat polijstwerk ziet het er onder de motorkap gaaf uit.

 

                              

 

De standaard remmen heb ik vervangen voor Wilwood midilights met geventileerde en gegroefde schijven.

Zwaar over gedimensioneerd voor zo'n lichte Seven maar het oog wil ook wat.

Er zijn wel zachte greenstuff blokken ingegaan omdat deze wat sneller warm worden en dus beter remmen.

Met de standaard hardere blokken kwamen ze niet op temperatuur en remde dus voor geen meter.

Om de remklauwen te monteren heb ik op de freesbank van aluminium twee adapters gemaakt.

Alle bouten zijn voorzien van loctide, en voor het gezicht voorzien van een gedraaid draadje.

 

           

 

De montage van de scuttle op de zijpanelen aan het chassis is volgens de bouwbeschrijving door-en-door boren

en met een lange bout vast zetten. Niet echt mijn mannier van werken.

Hierdoor komt al het polyester van de zijpanelen en de scuttle op spanning te staan en zal dan sneller scheuren.

In de scuttle het ik daarom een aluminium hoekprofiel gelijmd met twee 6 mm gaten.

In het chassis zitten twee blindklink moeren M6.

Tussen het chassis en de scuttle heb ik twee afstand busjes gemaakt en het hele zaakje met M6 bouten vast gezet.

Door de afstand bussen kan de scuttle vast aan het chassis gezet worden zonder de zijpanelen af te knellen.

 

                       

 

Nadat alle panelen waren bevestigd heb ik het dakje op gezet.

De twee beugels in de daarvoor bestemde hoesje geplaatst en met het klittenband vast gezet.

Met tape de achterzijde afgeplakt en het midden van de auto en het dakje hierop afgeschreven.

Door het dakje aan te trekken en het drukknopje in de tape te drukken weet je waar je moet boren.

Ongeveer 3mm lager uit het midden van de afdruk een klein gaatje boren.

Hierin met en popnagel een drukker monteren en het dakje hierop vast klikken.

Vanaf dit uitgangspunt de hoeken bepaald, geboord, voorzien van drukker en vast geklikt..

Elke keer deze stappen herhalen voor de overgebleven tussen gelegen drukkers.

Als je nu het gehele dakje vast klikt in de drukkers, kun je het dakje spannen door de beugels in de klittenband hoesjes te trekken.

Als alle drukkers zijn gemonteerd kun je de bescherm folie aan de buitenzijde en de plastic delen aan de binnenzijde van de ruitjes

er voorzichtig met een scherp mesje uit snijden.

Al met al een secuur werkje, maar met een beetje geduld en drie keer na meten is het goed zelf te doen.

 

           

 

Door de vorige eigenaar waren er waardeloze budget banden gemonteerd.

Met een beetje gas stond je al snel dwars op de weg.

Na een klein waren onderzoekje op het web heb ik Toyo Proxes R1R banden gekocht.

Voor 205/15ZR16 en achter 225/45ZR16, een zeer goede band voor dit soort lichte auto's

en het profiel ziet er ook nog eens leuk uit.

 

           

 

Nadat ik de velgen bij de bandenboer had opgehaald kon ik het natuurlijk niet laten om s'avonds een klein stukje te rijden.

 

           

 

Gewoon niet normaal, met je eigen gebouwde auto gas geven op de openbare weg.     "SMILE"

 

 

Met deze foto wil ik het bouwverslag afsluiten.

Ondanks alle foto's en teksten heb ik nog niet alles kunnen vertellen of laten zien.

Maar in grote lijnen krijg je een aardig beeld voor wat er komt kijken bij de bouw van je eigen auto.

Ik hoop dat deze site een inspiratiebron mag zijn voor al die aankomende kitcar bouwers.

Ben je van plan om ook zo'n project te starten en heb je vragen of suggesties, mail dan even.

Of ga eens kijken bij de Nederlandse importeur Piet de Boer, hij zal je gastvrij ontvangen en je alles kunnen vertellen over de VM-77.

 

Natuurlijk zullen er kleine aanpassingen volgen aan mijn VM.

Het aanbrengen van Throttle bodies staat ook nog hoog op mijn wensen lijstje.

Deze zal ik dan aan het bouwverslag toevoegen.

 

Alle komende ritten en belevenissen met mijn VM zal ik beschrijven in het hoofdstuk rijden.

 

Vriendelijke groet Ad.